A budapestieknek elegük van Orbán és Karácsony harcából

https://kep.index.hu/1/0/3539/35396/353966/35396669_2708031_99452d2bc86613716cfebb49d618c007_wm.jpg
Megosztás/Share

Lassan háromnegyed éve nyomja rá mindennapjainkra a bélyegét a koronavírus-járvány, és érzékelhető, hogy ez a probléma bőven elegendő az embereknek. Békére, nyugalomra, biztonságra vágynak.

A budapestiek biztosan, ami tökéletesen látszik a Portfolio felméréséből, amely először közöl kutatást a fővárosiak életét leginkább meghatározó kérdések megítéléséről. Ennek elkészítéséhez az NRC Kft.-t, Magyarország első online piackutatásokra szakosodott cégét bízták meg. A vállalat 1000, 18 és 65 év közötti budapesti lakos véleményét kérte ki novemberben az elmúlt 10 év fővárosi fejlesztéseiről, a fejlesztendő területekről és a legfontosabb napi kérdésekről.

A LEGFONTOSABB KORMÁNY ÉS A VÁROSVEZETÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSE, VALAMINT A MUNKAHELYEK VÉDELME 

Az 1000 megkérdezettből 925-en úgy vélik, hogy a koronavírus miatti gazdasági nehézségek idején

a kormány és az önkormányzatok legfőbb feladata a munkahelyek megvédése.

Abban viszont még nagyobb az egyetértés (95,7 százalék), hogy a fővárosnak és az államnak együtt kell működnie akkor is, ha politikai nézeteltéréseik vannak, 94,9 százalék szerint párbeszédet kell folytatniuk egymással akkor is, ha más pártok támogatják őket, míg 930-an gondolják, hogy a vezetőknek a kifogások keresése helyett elsősorban arra kellene fordítaniuk a figyelmüket, hogy megoldásokat találjanak a budapesti problémákra, miközben adóemelés és eladósodás nélkül fejlesztik a várost.

Ennek megfelelően a kérdőívet kitöltők 80,8 százaléka nem ért egyet azzal, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a koronavírus gazdasági következményei miatt az eladósodás kockázatával járó nagyösszegű hitelt vegyen fel. Ehhez viszont az is kell – a válaszadók 82,2 százaléka szerint –, hogy a kormány vállaljon át fejlesztéseket a Fővárosi Önkormányzattól, ezzel is tehermentesítve a budapesti költségvetést, miközben 885-en úgy látják, hogy a mindenkori kormánynak támogatnia kell a fővárost, de nem gyámkodhat felette.

IDEJE FEJLESZTENI A KÓRHÁZAKAT ÉS A TÖMEGKÖZLEKEDÉST

Ami a fejlesztési területeket illeti, a jelek szerint

a kórházépítésre és a kórházfelújításra van a legnagyobb igény a budapestiek körében,

amelyet a tömegközlekedés korszerűsítése, a lakásfejlesztés, otthonteremtés és lakhatási körülmények javítása követ, míg a kerékpárutak fejlesztése, kulturális intézmények építése és a sport és szabadidős létesítmények fejlesztése a sor végén kullog.

A közlekedés kérdése egyébként rendkívül fontos a budapestiek számára, és a legtöbben abban reménykednek, hogy a 44 éves átlagéletkorú HÉV-eket minél előbb lecserélik új, légkondicionált, alacsonypadlós járművekre – a válaszadók 10-es skálán 8,2-re értékelték ennek fontosságát. Sokan viszont abban is bíznak, hogy tovább fejlesztik a fonódó villamost Dél-Buda irányába, így a Duna mentén végig lehetne közlekedni.

Legfontosabb fejlesztési területek a budapestiek szerint
 kórházépítés, kórházfelújítás
 tömegközlekedés fejlesztése
 lakásfejlesztés, otthonteremtés, lakhatási körülmények
 minőségi zöldfelületek, közparkok létesítése
 út- és hídépítés
 belváros felújítása
 dunai rakpartok gyalogos- és kerékpárosbarát átalakítása
 kerékpárutak fejlesztése
 kulturális intézmények építése
 sport és szabadidős létesítmények

       

BICIKLISEK KÍMÉLJENEK!

Óriási dilemmát okoz Budapesten, hogyan lehetne csökkenteni a forgalmat a belvárosban. A vélemények itt már jobban megoszlanak, igaz, a legtöbben – 813-an – a tömegközlekedés fejlesztésében látják a megoldást, de sokan úgy gondolják, hogy az agglomerációt Budapesttel összekötő elővárosi vasútvonalak és vasút korszerűsítésével lehetne leginkább javítani a helyzeten.

Nagyon sokan ellenzik viszont a dugódíj bevezetését a belvárosban

(23,8 százalék), az autós forgalom korlátozását az utcák egyirányúsításával, lezárásával (23,4 százalék), az autós útvonalak, sávok lezárását és átadását a kerékpáros- és gyalogosforgalomnak (17,4 százalék) és a parkolódíjak emelését (10,6 százalék).

Egyúttal a megkérdezettek közül 767-en nem értenek egyet azzal, hogy az autós forgalom jelentős korlátozására van szükség a kerékpárosok javára, így a legtöbben ellenzik a kerékpársávok kialakítását a Nagykörúton.

A PUSKÁS ARÉNA NEM SZERZETT AKKORA ÖRÖMET A FŐVÁROSIAKNAK

Ahogy az eddigiekből is kitűnt, a közlekedés kérdése megkerülhetetlen a Budapesten élők körében, így nem meglepő, hogy az elmúlt tíz év fejlesztései közül az első öt helyen az 1-es villamos felújítása és meghosszabbítása, az új buszok, metrókocsik, villamosok forgalomba állítása, a 4-es metró, a fonódó villamoshálózat és a 3-as metró felújítása végzett a válaszok alapján. Ezzel szemben a nagykörúti kerékpársáv az autósközlekedés helyett és a Puskás Aréna a lista végén zárt. A kérdőívet kitöltők ötös skálán hármasra értékelték az alapján, hogy mennyire tartják jónak, hogy ezek a fejlesztések megvalósultak Budapesten – igaz, a felmérés még azelőtt készült, hogy a magyar válogatott Izlandot legyőzve kijutott az Európa-bajnokságra.

(Borítókép: Karácsony Gergely és Orbán Viktor. Fotó: Bánkúti Sándor / Index, Kovács Tamás / MTI)

Megosztás/Share

Forrás: https://index.hu/gazdasag/2020/11/18/budapest_fejlesztes_felmeres/