A mobilozókat is kiszedi az új szupertraffipax: csúnya bírság jár érte

https://cdn.penzcentrum.hu/upload/cimlapimg/M/mobilozos-20190503-20201120.jpg
Megosztás/Share

Már élesben is működik az a szupertraffipax, ami képes kiszűrni, ha a sofőr mobilozik vezetés közben. Most Hollandiában zárult le a tesztidőszak, Utrecht és Amersfoort között már élesben mennek a berendezések.

Újfajta traffipaxok kezdtek el terjedni Európában, amelyek azt is képesek kifigyelni, ha valaki a telefonját nyomkodja vezetés közben. A német autóklub szerint most Hollandiában zárult le a tesztidőszak, Utrecht és Amersfoort között már élesben mennek a berendezések. Az ADAC emlékeztet, hogy a világon először Ausztráliában alkalmazták a rendszert.

Az intelligens sebességmérő kamerarendszer gyakorlatilag úgy működik, mint a hagyományos traffipax: csak nem a sebességet észleli, hanem az okostelefonokat, a táblagépeket és a navigációs eszközöket. Ha egy sofőr vezetés közben nyomkodja az említettek valamelyikét, akkor a kamera lefotózza őt is, és a rendszámát is.

Nem jön egyből a bírság, a fotókat a rendőrök felülvizsgálhatják: meg kell bizonyosodni róla, hogy a fényképeken szereplő sofőr valóban közigazgatási szabálysértést követett-e el, vagy csak szendvicset, innivalót tartott a kezében.

Súlyos pénzre büntetnek

Nem csak súlyos baleseteket, de elég komoly pénzbüntetést is kockáztat az az autós, aki akár Magyarországon, akár külföldön vezetés közben mobilozik. Jelenleg az összes európai országban büntetik a telefonozást, csak a tétel más. A KRESZ szerint

a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.

Aki ezt megszegi, az 10 ezer forintos helyszíni bírságra és 3 büntetőpontra számíthat. Szabálysértési eljárásban 20 ezer forint lehet a büntetés. Ezzel mi Európában csak kispályásnak számítunk: például Romániában akár egy hónapra is bevonhatják annak a jogosítványát, aki vezetés közben mobilozik, emellett a vétkes sofőrt 9-20 büntetőpontnak megfelelő bírsággal is sújthatják – a legalacsonyabb összeg 125 euró, kb. 40 ezer forint.

Az ADAC összegzéséből kiderül, hogy a legdurvább büntetés az észteknél van, ahol akár 400 euró, 130 ezer forint is lehet a bírság a mobilozásért. Nagy-Britanniában kb. 75 ezer forintnak megfelelő font a büntetése annak, aki mobiltelefonál vezetés közben, Hollandiában is hasonló pénzt kell fizetnie annak, akit elkapnak.

A magyar büntetés még az alacsonyabbak között van, az egész EU-ban Lettországban és Bulgáriában a legalacsonyabb a büntetés, előbbiben 15 euró (4800 forint) a legkisebb tétel, utóbbiban 25 eurótól (8 ezer forinttól) indul a dolog, a cseheknél 40 eurónak megfelelő korona, 13 ezer forint a legalacsonyabb büntetési tétel.

Hiába a büntetés, rengetegen csinálják

A digitális kor ittas vezetése a menet közbeni mobilnyomkodás: kiderült, hogy a magyarok 40 százaléka pötyög a volán mögött, menet közben – derült ki korábban az Aegon és az Országos Balesetmegelőzési Bizottság sajtótájékoztatóján, amelyen a biztosító reprezentatív kutatásának eredményeit ismertették. Minden ötödik telefonozó sofőr csetel, vagy posztol a közösségi médiába vezetés közben, sokan pedig még azt sem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a vezetés közbeni telefonálásra.

A biztosító kutatásából kiderült, hogy a jelenség a nők harmadára, és a férfiak felére jellemző, tízből nyolcan pedig ismernek olyan sofőrt, aki szokott telefonozni menet közben. A városban élők pörgetik inkább a mobilt: a kistelepüléseken élőkre nem jellemző a dolog. Kiderült, a csetelés inkább a 18-39-es korosztályra jellemző, az idősebbek e-mailt (igen, e-mailt!) szoktak írni vezetés közben, ami sokkal veszélyesebb, hiszen nagyobb odafigyelést igényel, mint az azonnali üzenetküldés.

Leginkább a budapesti férfiak telefonoznak,

ők jellemzően telefonálna, vagy a navigációs alkalmazást használják.

Rosszul érezzük magunkat, de mégis nyomkodjuk

Az emberek szerint nem tilos a telefont kézben tartani, holott a hatályos szabályok szerint ez kifejezetten tilos. A megkérdezettek többsége azt mondta, hogy veszélyes telefonozni vezetés közben, de 24 százalék szerint nem kockázatos bizonyos szituációkban telefonozni. Ugyanakkor a válaszadók 90 százaléka jelentette ki, hogy lelkiismeret-furdalást érez, ha vezetés közben telefonozik – de többségük így is nyomkodja tovább. 7 százalék mondta csupán azt, hogy egyáltalán nem veszélyes a mobilozás.

A biztosító vezérigazgató-helyettese, Szombat Tamás arról beszélt, hogy 50 kilométers tempónál a sofőrök 40-70 métert mennek vakon egy üzenet elolvasása alatt. Az autópályán ez még rosszabb, mert 130-al akár 200 métert is megtehet úgy a kocsi, hogy a sofőr figyelme le van foglalva a mobillal.

Rengetegen isznak és vezetnek

Nem elég, hogy rengeteget mobiloznak a magyarok vezetés közben, de nagyon sokan ülnek ittasan, bódultan a volán mögé. A Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattár (PRE-STAT) legfrissebb adataiból kiderült, hogy drasztikusan emelkedett az ittas, illetve bódult állapotban vezetők száma Magyarországon az elmúlt hat évben: míg 2012-ben csak 7014 ilyen esetet regisztráltak az országban, addig 2018-ra ez a szám több mint a duplájára emelkedett, összesen 16561 ilyet regisztráltak a hatóságok. Igaz, előtte 2010 és 2012 között már úgy tűnt, jó irányba haladnak a dolgok, hatottak a tájékoztató kampányok: ugyanis az említett két év alatt majdnem 3 ezerrel csökkent az ittas, vagy bódult vezetések száma.

Címlapkép: Getty Images

Megosztás/Share

Forrás: https://www.penzcentrum.hu/utazas/a-mobilozokat-is-kiszedi-az-uj-szupertraffipax-csunya-birsag-jar-erte.1106294.html