Így érdemes hódítani a külföldi piacokon

https://cdn.portfolio.hu/articles/images-xl/e/x/p/export-trade-339159.jpg
Megosztás/Share
Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

A konferencia valamennyi olyan aktuális nemzetközi terjeszkedéssel kapcsolatos témakört felvonultatott, amely hozzájárulhat a hazai piaci szereplők átsegítéséhez a koronavírus-járvány okozta nehéz helyzeten. Így szó volt többek között a pandémia hazai exportra gyakorolt hatásairól, az átalakuló exportpiacokról, a külföldi márkaépítésről, valamint a változó üzletfejlesztési módszerekről.

Exportkilátások járvány idején

Az online szakmai esemény a HEPA vezérigazgatójának, Szabó Kristóf előadásával kezdődött. A vezérigazgató kifejtette: az ország gazdasági lehetőségeit nagy mértékben meghatározza az exportteljesítmény és egyúttal a külföldi piacok komoly kitörési lehetőséget jelentenek a hazai cégek számára. Előadása elején ismertette, mely intézményekre lehet idehaza számítani az exporttevékenységek támogatása során: megemlítette az Eximbankot, mint pénzintézeti szereplőt, a HIPA befektetési ügynökséget, a CED határon túli gazdaságfejlesztésért felelős szervezetet, valamint a HEPA exportfejlesztési ügynökséget. 

A járvány hatásai alól a magyar gazdaság sem tudta kivonni magát, azonban Magyarország erős immunrendszerrel rendelkezik

– vélekedett a HEPA vezérigazgatója, aki szerint ez részben köszönhető az exporttámogatási rendszernek, amely leginkább most vizsgázott. Magyarország kezd rátalálni arra a gazdasági működésre, ami fenntartható növekedést tesz lehetővé – tette hozzá Szabó Kristóf, aki ezt követően ismertette a nemzeti exportstratégiát, valamint a szervezet által nyújtott szolgáltatásokat:

  • Külpiaci tanácsadás.
  • Külpiaci képzések.
  • Külpiaci megjelenés.
  • Külpiaci partnerkeresés.
  • Külpiaci információk.
  • Pályázatkezelés.

A HEPA által nyújtott szolgáltatásokat az exportképes hazai vállalkozások térítésmentesen vehetik igénybe, testreszabottan. A pályázatkezelés a tavalyi év során indult el, ennek egy része azt szolgálja, hogy a cégek felkészüljenek az exportpiaci terjeszkedésre, a külpiacra jutásra. Itt lehet gondolni marketingtevékenységre, honlap fejlesztésre. A másik része a pályázatoknak pedig az exportkapacitások bővítését szolgálja a cégeknél. A vezérigazgató azt is bemutatta, hogy a szervezet 27 országra kiterjedő nemzetközi partneriroda hálózattal rendelkezik, és regionális partnerirodája van Torontóban, Belgrádban, Isztambulban, Moszkvában, Tokióban és Shanghajban.

A rendezvény második előadója Madár István, a Portfolio vezető elemzője volt, aki arról is beszélt többek között, hogy a koronavírus-járvány ideje alatt is a magyar exportszektor egy része nagyon jól teljesített. Az egyes ipari ágazatok szinte teljesen ledolgozták mostanra a kínálati sokkhatásból fakadó visszaesést, teljesítményük tulajdonképpen ugyanazon a pályán halad, mint ahol haladt a válság előtt. Összességében tehát az export hagyományos, iparra épülő része visszatért a válság előtti szint közelébe, viszont a szolgáltatásexport még mindig látványos visszaesésben van. Ide számítható a turizmus is – magyarázta.

A kilátásokkal kapcsolatban úgy fogalmazott a közgazdász, hogy már látszik a fény az alagút végén, de leginkább vakcinaváró korszakban vagyunk. Nem indítjuk tiszta lappal a 2021-es évet és a vakcináig, a tömeges átoltottságig marad a bizonytalanság a növekedésben – húzta alá. A bizonytalansági tényezők között említette a védekezési kényszer, az óvatossági motívumok hatását, és így az esetleges W alakú válságot.

A harmadik hullám esélye érzékelhetően csökkent – mutatott rá.

Hogyan alkalmazkodtak a magyar vállalatok?

A rendezvény következő állomása a vállalati kerekasztal-beszélgetés volt, ahol a hazai cégvezetők a járvány okozta kihívásokról is beszéltek. Bárány László, a Master Good Kft. ügyvezető-tulajdonosa válaszában kifejtette: az első sokkhatás a cégénél viszonylag rövid ideig tartott, de tanulságosnak bizonyult és ezért a második hullámra sokkal tudatosabban készültek. A termékkörük (napi fogyasztási cikkek) viszonylag válságálló és a zárt integrációnak köszönhetően rugalmasan tudtak reagálni a helyzetre. Hozzátette ugyanakkor, hogy nekik is nagyon hiányzik az a 80-90 millió turista, akik a világ minden tájáról érkeztek Európába, éttermekben és hotelekben fogyasztott. Ez a 10-15%-nyi fogyasztói volumen hiányzik a rendelésállományukból. 

Nagy István, az NNG pénzügyi vezetője arról beszélt, hogy a járműiparban az első hullámnak volt látványos hatása, a második hullámnak már nem. Mi is azt érzékeljük, hogy kezdünk visszatérni a válság előtti szintekre.

Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója arra mutatott rá, hogy a külpiacon történő terjeszkedést hazánkból elsősorban a pénzügyi szektor diktálja (az OTP vezetésével), majd ezt követi a gyógyszeripar és az olajipar.

Szabó Kristóf, a HEPA vezérigazgatója a járvány által kiváltott sokkhatás kapcsán elmondta, hogy az első kedvezőtlen következmények után megjelentek azok a cégek, amelyek előretekintve a mostani helyzetben már inkább a lehetőséget látják. Vákuumok alakulnak ki, ahová be lehet törni és piaci rést kihasítani – mondta.

Azokban a régiókban, ahol irodáinkon keresztül jelen vagyunk, ott nemhogy csökkent, inkább növekedett a magyar cégek exportteljesítménye

– jelezte. Kiemelte: a külpiacra jutást segítő, vissza nem térítendő forrást nyújtó pályázatok iránt óriási (5-6 szoros) túlkereslet mutatkozik, ami azt jelzi, hogy valami elindult. Azt szeretnénk elérni, hogy a külpiaci terjeszkedés lehetősége ne csak a nagycégek elképzelési között szerepeljen – vetítette előre.

Esettanulmány: amikor magyar cég terjeszkedik Nyugat-Európában

A második szekciót Jancsó Illés, a Masterplast üzletfejlesztési igazgatója indította prezentációjával, amely a tőzsdén jegyzett vállalat németországi terjeszkedését mutatta be. Előadása elején a társaság korábbi időszakra vonatkozó fejlődését mutatta be számokkal, az árbevétel és a foglalkoztatottak létszáma fokozatosan növekedett, a 2020-as várakozás szerint az árbevétel eléri a 120 millió eurót, míg a dolgozók létszáma az 1130 főt. Idén rekord árbevételt és rekord EBITDA-t vár az építőiparban, leginkább a szigetelőanyagokra fókuszáló társaság.

A németországi akvizícióról elmondta: a gyárat a Masterplast már jól ismerte korábban is, hiszen az egyik jelentős beszállító és egyben vevője tulajdonában volt. Innen vásárolta a Masterplast a tetőfólia prémium termékcsaládot. A partnercégnél tavaly merült fel, hogy utód híján nem látja értelmét a folytatásnak, és így egy eszközvásárlási megállapodás keretében jutottak hozzá a gyárhoz: megvették a területet, a felépítményt, a technológiát, a csapatot, a készletet, a vevőket, a szállítókat, mindent, csak a céget nem. A teljes gyár egyetlen gyártósorból áll, és egyedülálló abból a szempontból, hogy több iparágba is tud terméket szállítani viszonylag gyors átállással. Így az építőipar mellett az egészségipar, higiénia szegmens, az autóipar, bútoripar, agrárium számára is elő tudnak állítani termékeket – fejtette ki. Azt is elárulta, hogy a járvány miatti korlátozások miatt speciális helyzetben valósult meg a felvásárlás, és rengeteg segítséget kaptak a külképviseletektől.

A járvány hatására radikálisan megváltozott a termékstruktúra is – jelezte Jancsó Illés. A pandémia miatt a gyártó termékek hangsúlya az egészségipar irányába mozdult el – árulta el.

Az akvizíció szinergiái kapcsán kiemelte, hogy bár egy gyárat vett a cég, de valójában mit is nyert vele. Elsősorban piacot és ellátásbiztonságot, know-howt, gyártói elismertséget, Nyugat-Európában brandeket, tanúsítványokat, receptúrákat, kapcsolatrendszert, tapasztalt munkaerőt és tudást.

Azt elárulhatom, hogy korábban a legnehezebb dolgunk az volt, hogy kelet-európaiként eladjunk a nyugat-európai vevőnek terméket. Ezeknél az országoknál mindig kellett egy komoly partner. Ezzel a vásárlással drasztikusan megváltozik azonban a helyzet – vetítette előre. Sokkal könnyebben tudjuk elfogadtatni magunkat, más termékeinkkel is gyorsabban tudtunk megjelenni a német piacon – árulta el. Németország így a második számú piacunkká vált Magyarország után – részletezte. Jancsó Illés beszélt a társaság alapértékeirő is, ezek között említette a vevőközpontúságot, a csapatmunkát, a megérteni, megtartani, javítani attitűdöt.

Változó értékesítési csatornák

Második kerekasztal beszélgetésünkben azt boncolgattuk, hogy a járvány milyen hatással járt az exportáló cégek exportképességére, a logisztikai lehetőségekre, valamint a márkaépítésre és a korlátozó intézkedésekből fakadó jogszabály-változásokat hogyan lehetett gyorsan lereagálni.

Tibor Dávid, a Masterplast elnöke kifejtette, hogy a járvány okozta első sokkhoz gyorsan alkalmazkodtak. Itt megemlítette, az szerencse volt, hogy a járvány idején épp egészségipari lábbal rendelkező németországi gyárat vásároltak meg, az azonban már tudatos lépés volt, hogy egészségipari stratégiát alakítanak ki. Az építőiparban eközben kétéves ciklusokban lehet gondolkodni, ezért ezt a szegmenst nem érintette a járvány okozta sokk, a munkák folyamatosak voltak. Ez azt is jelenti, hogy 2022-ben hiányozni fognak a járvány miatt elmaradó lakópark, szálloda fejlesztések. A kormányzati intézkedések azonban tompítják a negatív hatások mértékét – mondta, majd megemlítette a csok kibővítését, és a hamarosan induló államilag támogatott felújítási programot. Ez utóbbit okosnak és ütősnek nevezte Tibor Dávid. Azt is elárulta válaszában, hogy a pandémia előtt az építőiparban az online értékesítések aránya nagyon minimális volt, ez viszont márciusban átszakadt, mint egy gát. Ezt a trendet a nyári hónapok sem akasztották meg. Az építőipar is elindult egy erőteljes online értékesítés irányába – mondta.

Szabari József, a Hell Energy ügyvezető igazgatója szerencsésnek nevezte a céget, mert kétszámjegyű növekedés várható még idén is. A logisztikai kihívások az energiaitalt gyártó társaságot nem érintették, ugyanis a teljes folyamat házon belül található, a vertikális integrációnak köszönhetően saját dobozgyárral, saját töltőüzemmel rendelkezik a vállalat, és ehhez társul a saját logisztika és raktározás. Ennek a fontosságát már a Covid előtt felismertük. Az online értékesítésnek megvan a maga szerepe, de ez nem alakult át lényegesen, az emberek járvány idején is mehetnek üzletekbe vásárolni – emlékeztetett. Elbocsátások nélkül mentek keresztül a járvány hónapjain, stratégiai céljaik, értékeik pedig nem változtak. Amiben lényeges változást hozott a járvány az az volt, hogy termékeiket ellátták C és D vitaminnal – mondta.

Tóásó Bálint, a KPMG Hungary partnere emlékeztetett arra, hogy az első hullámban keveset tudtunk a vírus tulajdonságairól és az első hónapokban az ellátásban látott akadozások elsősorban nem a logisztikai oldalon jelentkeztek, hanem a termelés akadozások, majd később a teljes leállás miatt. Mindenki, aki közúti vagy légi árufuvarozással foglalkozik, az megtalálta azokat a megoldásokat, amelyek segítségével a megváltozott körülmények között is lehetséges működni – fejtette ki. Alkalmazkodott az egész társadalom és az egész logisztika az új helyzethez és ami fontos, hogy 

felértékelődtek a lokális ellátási láncok, a rövidebb ellátási láncok.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevője volt Kőszegi András márkatanácsadó is, aki kihangsúlyozta, hogy erős márka nélkül nehéz betörni a külföldi piacokra. Nemzetközi szinten Ausztriát említette, hogy ott erős helyi márkák épültek fel, amely hazánkban is követendő példaként szolgálhat.

A válságokat azok a cégek fogják jobban átvészelni, amelyek erős márkával rendelkeznek

– érzékeltette. Az erős márka ugyanis támogat és véd, és a fogyasztók mentális térképén az erős márkák vannak jelen, akik nem adják fel a hosszú távú értékeiket és stratégiájukat – fűzte hozzá. A vállalat csakis értékalapon működhet – húzta alá.

Az esemény zárásaként a konferencián résztvevőknek lehetőségük nyílt egy interaktív kérdezz-felelek keretében a HEPA szakértőinek közvetlenül is kérdéseket feltenni, melynek köszönhetően részletesebben megismerhették a HEPA exportfejlesztési szolgáltatásait, valamint tájékoztatást kaphattak a HEPA Exportakadémia Képzési Központ széleskörű kínálatáról.

Címlapkép forrása: Getty Images

Megosztás/Share

Forrás: https://www.portfolio.hu/gazdasag/20201218/igy-erdemes-hoditani-a-kulfoldi-piacokon-462276