Ezer dolgozó sztrájkolt a Continental makói gyáránál

https://kep.index.hu/1/0/3671/36715/367153/36715323_2804343_206554af9bc304a98e2b50b066b2c118_wm.jpg
Megosztás/Share

A Continental a régi munkavállalók elvett juttatásaiból akarja fedezni az új belépők jövedelmének növelését 

– mondta Hajdú Roland, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség helyi szervezete, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) titkára. 

Hajdú felidézte, hogy 2020-ban a munkavállalók lemondtak a bérük egy részéről, hogy megtarthassák állásukat. A Continental tavaly több száz fős létszámleépítést hajtott végre Magyarországi leányvállalatánál. A koronavírus első hullámában a cég  a termelés visszafogása miatt heti négynapos munkarendre állt át, ezzel együtt pedig minimum 20 százalékos fizetéscsökkentést ajánlott fel a dolgozóknak.  Az elvont juttatásokat a dolgozók azóta sem kapták vissza – hangsúlyozta Hajdú Roland. 

A munkáltató ezzel párhuzamosan magasabb teljesítményt vár el a dolgozóktól, amit a járvány idején nagyon nehéz teljesíteni

– mondta a szakszervezeti vezető.

Több száz embert küld el két nagy autóipari cég

Több járműipari multinál is úgy számolnak, nem fogják igénybe venni a kormány bértámogatását.

Az új kollektív szerződésről folyó tárgyalások eredménytelensége miatt kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában szerdán déltől. A munkáltató közleményében jelezte, elkötelezett amellett, hogy megállapodjon egy új, versenyképes kollektív szerződésről.

Hajdú Roland arról számolt be az MTI-nek hogy, a munkáltató tavaly nyáron mondta föl a 23 éves kollektív szerződést, mert elavultnak tartotta azt.

Az új megállapodásról – kisebb megszakításokkal – decemberig folytak a tárgyalások, de nem tudtak egyezségre jutni. Ennek egyik oka az, hogy a munkáltató az üzem régi dolgozóitól elvett juttatásokból kívánja fedezni az újonnan belépők jövedelmének növelését. A szakszervezet igazságtalannak tartja az eljárást, mert 

azok a több évtizede a gyárban dolgozó munkavállalók kerülnek rosszabb helyzetbe, akik két válságon keresztül is kitartottak, tavaly tavasszal pedig lemondtak bérük jelentős részéről

– mondta az érdekvédelmi vezető.

Az előzetes sztrájkfelmérés alapján közel 1100-an csatlakoztak a munkabeszüntetéshez

– mondta Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke. 1200 válaszadó 90 százaléka jelezte részvételi szándékát.

Az elnök hangsúlyozta, a sztrájkkal nem a károkozás a céljuk, hanem a figyelemfelhívás annak érdekében, hogy ne romoljon tovább a munkavállalók helyzete. Az elnök szerint országszerte tendencia, hogy az autóiparban a munkáltatók felmondják a kollektív szerződést, és csökken a dolgozók érdekérvényesítő képessége.

Szijjártó Péter elindította a napot: több mint 25 milliárd forintos beruházással kezdett

Újabb német vállalat szavaz bizalmat a magyar gazdaságnak.

A cég MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a makói gyárban a kollektív szerződés megújítása júliusban kezdődött, és három szakszervezet – az MGSZ, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete (MTSZSZ) és a Contitech Dolgozók Független Szakszervezete (CDFSZ) – együttműködésével folytatódott az év végéig. Ekkor az MGSZ visszalépett a tárgyalásoktól, majd februárban sztrájkbizottságot alakított. Új kollektív szerződés a három szakszervezet és a munkáltató közös megállapodásának eredményeként jöhet létre.

 A sztrájkbizottság követeléseivel kapcsolatban jelenleg is folynak az egyeztetések – áll a munkáltató közleményben.

A Magyarországon nyolcezer embert foglalkoztató Continental honlapja szerint a ContiTech AG magyarországi leányvállalata, a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. makói telephelye a csoport egyik legnagyobb és legmeghatározóbb tagja, ahol hűtő-fűtő csövek gyártását és szerelését végzik.

A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. – a megelőző évhez képest csaknem 10 százalékkal csökkenő – 

nettó árbevétele 2019-ben meghaladta a 73 milliárd forintot, ennek több mint 95 százaléka exportból származott.

A cég adózott eredménye 2018-ban 2,644 milliárd forint volt, a 2019-es évet pedig 3,294 milliárd forint veszteséggel zárta a vállalkozás.

Akár sztrájkot is kezdeményezhetnek a BKV dolgozói

Elfogadhatatlannak tartják, hogy idén nem lesz bérfejlesztés.

Megosztás/Share

Forrás: https://index.hu/belfold/2021/02/17/ezer-dolgozo-sztrajk_continental_mako-gyar_autoipar_gumigyar_ber_letszamleepites/